Animatie

Hier lees je hoe de productie van een animatie werkt en wat er nodig is

Het begint met het uitwerken van jouw boodschap in woorden. Wat wil je dat jouw kijker te weten komt? Een pakkende uitleganimatie duurt doorgaans korter dan een minuut, maar het is ook mogelijk om een langer filmpje te laten maken. Het is in ieder geval van belang dat er rekening wordt gehouden met zinsbouw en woordkeuze, zodat alleen de essentiƫle informatie overblijft. Uiteraard kan er ook door de studio een script op maat gemaakt worden. Als je zelf een script aanlevert, zal deze altijd eerst worden beoordeeld op bruikbaarheid en effectiviteit rekening houdend met jouw doelgroep en boodschap.

Het belangrijkste is dat het filmpje jouw doelgroep zal aanspreken. Geef dus vooral zoveel mogelijk kenmerken van jouw doelgroep door, zodat de animatie daar op kan worden aangepast. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht en woonplaats.

Er zijn meerdere manieren en stijlen mogelijk om jouw boodschap te vertellen. Zo kun je onder andere kiezen uit een getekende whiteboard-animatie, een vector-animatie met gladde vormen en strakke kleuren of juist beelden met textuur en losse vormen. Muziek bepaalt de sfeer van de animatie. In de eerste conceptversie krijg je een voorstel te zien en horen voor zowel de stijl als muziek. Misschien weet je al precies hoe het eruit moet komen te zien? Alleen maar beter! Er zal altijd rekening worden gehouden met je eigen wensen, maar er wordt altijd een advies uitgebracht over de beste optie met betrekking tot de doelgroep, trends en meer.

Als je gebruik wilt maken van een voice-over is het belangrijk dat de stem goed bij jouw boodschap past. Er zijn in Nederland verschillende soorten stemacteurs waaruit je kan kiezen. De voice-over kan worden uitbesteed, maar de studio kan ook een voorstel doen van een eigen stemopname.

Vervolgens is het tijd om jouw boodschap om te zetten naar beeld en geluid! Als er is gekozen voor een voice-over is het belangrijk dat die eerst opgenomen wordt. De beelden kunnen dan worden aangepast op de timing van de stem. Als je liever alleen tekst wilt (of een combinatie van beeld, tekst en muziek) ontvang je eerst een conceptversie van van de gekozen animatie-stijl plus de beelden en tekst. Je krijgt dan al een goed beeld van de eindproductie en zo nodig kunnen er nog aanpassingen gemaakt worden.

Als alle gewenste aanpassingen zijn doorgevoerd en door jou zijn goed goedgekeurd is het tijd om het eindproduct te ontwikkelen. In deze laatste fase worden ook de muziek en eventuele voice-over goed op elkaar afgestemd qua aanwezigheid.

instanimatie.

  Een animatie speciaal geschikt voor Instagram

Een Instanimatie trekt kijkers. Kijkers zijn potentiƫle klanten die je niet aan je voorbij wilt laten scrollen! Hoe zorg je dat je dat doet?

1. Vang de blik van de kijker
2. Houd die aandacht vast!
3. Breng je boodschap over
4. Behaal je doelstelling
5. Vergroot je bereik

De bewegende beelden van een instanimatie hebben een betoverende werking om al deze stappen in 1 keer te zetten! Daarnaast zijn er de volgende pluspunten:

+ Brengt variatie in je feed
+ Eigentijds
+ Uniek en origineel
+ Bespaart kosten (omdat je geen audio- of filmopnames nodig hebt en het een kort filmpje is)

Wil je weten of een (inst)animatie iets voor jou kan zijn? Neem gerust vrijblijvend contact op via info@winna.nl